Súčasťou každodenného života sú rôzne zvyky. No zatiaľ, čo niektoré majú na nás pozitívny dopad, iné sú ich opakom. Teda škodia zdraviu, psychike alebo nás nejakým spôsobom obmedzujú. Hovoríme o zlozvykoch. Ako sa zbaviť zlozvyku, pod ktorým môžeme rozumieť napríklad fajčenie, obhrýzanie nechtov či pera alebo aj neustále chrúmanie nezdravých pochúťok, prípadne nadmerné nakupovanie? Postupujte podľa návodu v článku a zožnete úspech.

Pochopte podstatu zlozvyku

Hlavnou príčinou vzniku zlozvykov je, že cez ne dokáže človek uvoľniť stres z vypätej situácie. Vykonanie danej činnosti, ktorú označujeme za zlozvyk, teda prináša úľavu a tiež zbavenie sa nepríjemných pocitov. Tento proces je spätý s uvoľňovaním dopamínu, ktorý ma na svedomí aj pocit odmeny po vykonaní danej činnosti. No a práve pocity odmeny spôsobujú, že sa zlozvyk fixuje a my máme čo robiť, aby sme sa ho zbavili.

Zaujme ťa: Ako sa reštartovať? Tieto 3 veci sú kľúčové

Bez motivácie to nepôjde

Kľúčovou „zbraňou“ v boji proti zlozvykom je silná motivácia. Práve preto treba mať stále na pamäti, prečo sa chcete tej vašej neresti zbaviť, nech už je dôvod zdravie alebo hanba. Najlepšie je napísať si tieto dôvody na papier aj s pozitívnymi benefitmi, ktoré budú nasledovať, keď daný zlozvyk odstránite. Motivačný efekt posilníte ešte tým, keď o svojom aktuálnom „boji“ so zlozvykom poviete aj vašim blízkym, ktorí vás radi podporia. 

ako sa zbaviť zlozvykov

Navyše sa  váš vnútorný záväzok dostáva týmto spôsobom von a získava ešte väčšiu váhu.

Analyzujte spúšťače zlozvyku

Ako sa zbaviť zlozvyku naozaj natrvalo? Jedným z prvých krokov je zistiť na základe akého podnetu dochádza k jeho spúšťaniu. Ako sme spomínali, najčastejšie ide o nejakú stresovú a úzkosť vyvolávajúcu situáciu, no môže to byť napríklad aj zvuk, konkrétne miesto či činnosť. Identifikovaním spúšťačov ich môžete celkom účinne v rámci možností redukovať.

Neprehliadni: 3 tipy, ako sa správne vyjadrovať: Rozhodujú detaily

Ako sa zbaviť zlozvyku po odhalení  jeho spúšťačov?

Teoreticky je to veľmi jednoduché. Stačí si vytvoriť nový návyk ku každému spúšťaču. Teda napríklad keď pocítite stres a už chcete siahnuť po cigarete, nahraďte túto aktivitu napríklad rezkou rozcvičkou. Alebo keď už viete, že večerná nuda u vás spúšťa nekontrolované brázdenie sociálnych sietí, pustite si radšej relaxačnú hudbu alebo audioknihu. 

ako sa zbaviť zlozvyku fajčenia

Pokiaľ dostanete chuť na nezdravé jedlo, majte už nachystanú zdravú alternatívu ako náhradu atď. Čím častejšie budete robiť tieto výmeny s novým návykom, tým rýchlejšie sa zafixuje a nahradí zlozvyk. Nezabúdajte, že trpezlivosť ruže prináša.

Náhrada alebo okamžitá STOPKA?

Niektorí ľudia majú v sebe neuveriteľnú silu a sú schopní so zlozvykom prestať zo dňa na deň. Netrápte sa však, pokiaľ k nim nepatríte a nenechajte sa odradiť, keď vo vašom boji so zlozvykom z času na čas zlyháte. Učte sa však zo svojich pochybení, aby sa neopakovali. Každý človek je jedinečný, preto u niekoho bude fungovať postupné nahradzovanie zlozvyku dobrými návykmi na základe spúšťačov a pre iného nebude problémom okamžité zbavenie sa zlozvyku. 

zbavenie sa zlozvykov

Pozor však, aby sa nenahradil novým zlým návykom! Preto, nech už je to tak alebo tak, buďte všímaví k tomu, čo vo vás „prebieha“. A vyhnite sa takzvanému automatizovanému správaniu, keď neviete, prečo robíte to, čo robíte a či je to pre vás prospešné.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.