Tehotenstvo, ale aj obdobie počas dojčenia so sebou prirodzene prináša pre ženu isté obmedzenia. Je zrejmé, že alkohol či fajčenie má stopku, no problematické sú aj niektoré bylinky či jedlá. Dnes sa špeciálne pristavíme pri problematike kávy v tehotenstve a počas dojčenia. V počiatkoch tehotenstva sa stáva, že niektorým ženám prestáva káva chutiť a tiež si mnohé kladú po potvrdení tehotenstva otázku, či pitie kávy ešte nenarodenému dieťaťu neublíži. Káva v tehotenstve a počas dojčenia jednoducho vyvoláva množstvo otáznikov.

Čo s tým, keď bez kávy neviete fungovať? Treba sa jej vzdať úplne? Vedzte, že to nemusí byť nevyhnutné, i keď v istých prípadoch by sa mali ženy uspokojiť len s bezkofeínovou verziou. A aké množstvo kofeínu nie je v tehotenstve a počas dojčenia problémom podľa odborníkov? Dočítate sa tiež, aké riziká hrozia po prekročení odporúčanej dávky kofeínu na deň.

Káva v tehotenstve – aké sú riziká?

Účinky kávy na ľudský organizmus sledujú vedci z rôznych aspektov. Známe sú jej priaznivé stimulačné účinky, ktoré oceňujeme hlavne ráno, a napríklad aj prevencia pred Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Vďaka káve, resp. obsadeniu receptorov adonezínu kofeínom ostávame čulí, nabudení a vďaka zabraňovaniu rozpadu dopamínu dokonca i šťastnejší. 

Tiež ťa zaujme: Prečo je kyselina listová v tehotenstve taká dôležitá a ako ju dopĺňať?

škodí káva v tehotenstve a počas dojčenia

Veľmi dôležité je však zachovať tú správnu mieru pri pití kávy. V opačnom prípade v sebe nesie jej prehnané popíjanie riziká, ako je zásadnejšie zvýšenie tepu, rýchle dýchanie či triaška, zvýšenie úrovne adrenalínu, nervozita, dehydratácia, náhly útlm či problémy so zaspávaním a spánkom.

Špeciálne opatrne treba ku káve pristupovať v tehotenstve. Kofeín, teda alkaloid a prírodný pesticíd, ktorým sa rastlina bráni proti škodcom, je obsiahnutý nielen v káve, ale aj v čaji, energetických nápojoch, kole či čokoláde. Je zrejmé, že kofeín ako psychoaktívnu látku, ktorá stimuluje nervovú sústavu a ovplyvňuje mnohé procesy v tele, netreba podceňovať.

Pokiaľ vám káva v tehotenstve prestala chutiť, máte v podstate po probléme. Strážte si však, aby ste kofeín vo zvýšených dávkach neprijali v iných potravinách a nápojoch.

Ak sa ale sa radíte do skupiny kávičkárov, ktorí sa bez kofeínu zaobídu len veľmi ťažko a stále vám káva chutí, nemusíte sa jej úplne vzdať. Treba si však dobre strážiť množstvo kofeínu prijaté počas dňa. Mimoriadne dôležité je to najmä v prvom trimestri tehotenstva. Vysoké dávky kofeínu by mohli v tomto najcitlivejšom období gravidity spôsobiť potrat. Výskumy taktiež poukazujú na riziko poškodenia plodu, predčasný pôrod a aj nízku pôrodnú váhu novorodencov.

Aké dávky kofeínu možno prijať počas tehotenstva?

Vo všeobecnosti sa odborníci zhodujú na tom, že pre tehotnú ženu a jej nenarodené dieťa nepredstavuje riziko jedna až dve šálky kávy počas dňa. Je to však veľmi všeobecné tvrdenie, ktoré si treba upresniť. 

Oplatí sa prečítať: Prvé dni s bábätkom: Tieto tipy by mali ovládať čerství rodičia

káva počas tehotenstva

Množstvo kofeínu v jednotlivých typoch káv sa totiž môže líšiť. Tiež treba brať do úvahy, že citlivosť ľudí na kofeín a rýchlosť jeho spracovania organizmom je rôzna.

Americká asociácia pôrodníkov a gynekológov i väčšina odborníkov vo svete sa zhoduje na tom, že maximálna denná dávka kofeínu by pre tehotné nemala presiahnuť 200 mg. Keď sa chcete držať ešte viac pri zemi, môžete zostať aj na 150 mg kofeínu v týchto dvoch šálkach kávy. Pre príklad uvedieme, že malá šálka espressa obsahuje zhruba 50 mg kofeínu, väčšia šálka prekvapkávanej kávy od 95 so 165 mg a šálka instantnej kávy cca 63 mg.

Ku kofeínu však treba pristupovať individuálne. Ak ste na kávu neboli zvyknuté pred tehotenstvom, tak s ňou ani nezačínajte. Jedným typom „mierky“ bezpečnosti je i redukovanie množstva kávy za deň o polovicu, ako to bolo pred tehotenstvom. 

Niektorí lekári tiež upozorňujú na veľké výkyvy tlaku, preto nie je dobré s kávou „seknúť“ zo dňa na deň. Problémom v tehotenstve býva totiž veľmi nízky tlak spôsobujúci malátnosť až odpadnutie, pričom sa môže tento stav ešte viac vyhrotiť pri okamžitom výpadku kofeínu u žien, ktoré naň boli zvyknuté.

Kedy nahradiť kofeín bezkofeínovou kávou?

Pokiaľ patríte medzi tie prípady, ktoré si kávu pred tehotenstvom dali z času na čas kvôli jej chuti, alebo trpíte na vysoký krvný tlak, ideálnym riešením bude pre vás bezkofeínová káva. Na trhu ju nájdete v mnohých podobách.

No ak ste pred tehotenstvom boli citlivé na kofeín, dávajte si pozor na príjem ostatných potravín či nápojov, ktoré ho obsahujú. To musia brať, samozrejme, do úvahy aj ženy, ktoré si doprajú svoje obligátne dve šálky kávy, aby si príjem kofeínu za deň zásadne nenavýšili.

Energetickým a kolovým nápojom sa zďaleka vyhnite, kvalitnú čokoládu či iný sladký čokoládový dezert si pokojne z času na čas doprajte, no a čo sa čaju týka, ten obsahuje teín. Je to v podstate iný názov pre kofeín, no v čaji má táto látka trochu odlišný účinok. Predovšetkým sa telom absorbuje pomalšie ako kofeín. Čierny či zelený čaj je teda miernejšou verziou kávy, pričom jedna šálka sypaného zeleného čaju obsahuje zhruba 30 mg teínu/kofeínu a čierneho až do 50 mg. Ešte raz pripomíname, aby ste nezabudli zarátať do svojho celodenného príjmu kofeínu všetky položky a nepresiahli tak maximálnu hranicu 200 mg.

tehotenstvo a káva a čierny čaj

Skvelým tipom, ako z čaju dostať väčšinu kofeínu a dopriať si ho tak bez výčitiek svedomia je, že si vyrobíte slabšiu verziu druhým lúhovaním. Počas prvých piatich minút po zaliatí horúcou vodou sypanú zmes či vrecko vyberiete a znova zalejete na druhý nápoj. Bude stále chutný, ale zbavený väčšiny kofeínu, ktorý zostal v prvom výluhu. 

A čo káva počas dojčenia?

Vyššie uvedený denný príjem kofeínu neprekračujte ani v čase dojčenia, prípadne ho podľa potreby ešte znížte. 

Aj keď sa nepredpokladá, že by mohlo dôjsť ku komplikáciám pri dodržiavaní dávky do 200 mg kofeínu za deň, treba brať do úvahy, že 1 % z prijatého kofeínu sa dostáva do materského mlieka. Nemusí sa to zdať veľa, no organizmus bábätka je citlivejší. Niektoré deti môžu reagovať nepokojom i problémami so spánkom. Potvrdzujú to tiež skúsenosti mamičiek, ktoré sa z tohto dôvodu kávy počas dojčenia vzdali. Akékoľvek pochybnosti radšej vždy konzultujte s lekárom. 

káva a kojenie

Na svetlo sveta sa dostal tiež fakt, že zvýšené pitie kávy počas dojčenia môže negatívne ovplyvňovať koncentráciu železa v materskom mlieku a viesť tak k anémii bábätka.

Káva v tehotenstve a počas dojčenia nemusí byť strašiakom. Pri jej pití však treba dbať na primerané množstvo obsiahnutého kofeínu počas dňa, čas (nepiť ju ráno na prázdny žalúdok a v neskorších poobedných či večerných hodinách) a tiež individuálnu znášanlivosť kofeínu.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.