Aj vy patríte k tým, ktorých súčasťou života je vracajúca sa pulzujúca bolesť hlavy – migréna? Aj vy si hovoríte, prečo práve ja? Patríte k približne dvadsiatim percentám ľudí trpiacich migrénou. Niekedy sa k bolesti hlavy pridáva nevoľnosť alebo zvracanie, precitlivelosť na svetlo a zvuky. Predzvesťou blížiacej sa migrény môže byť slabosť, únava a podráždenosť.

Ako vzniká?

Migrénu spôsobuje náhle rozšírenie krvných ciev zásobujúcich mozog. Tým sa podráždia nervy, ktoré ich obklopujú a tie vedú vzruchy do centra bolesti. Možno teda povedať, že dôvodom bolesti je sťahovanie a rozširovanie ciev. Túto situáciu môžu spôsobovať viaceré faktory:

  • nízka hladina krvného cukru a horčíka,
  • zmena atmosférického tlaku,
  • stres, napätie, vyčerpanosť,
  • nedostatok spánku, hormonálne faktory,
  • fajčenie,
  • vysiľujúce cvičenie,
  • niektoré druhy jedla – červené víno, čokoláda, kofeín, citrusy, syr, údeniny, mliečne výrobky, pšenica, konzervačné látky,
  • genetická predispozícia.
Ako vzniká migréna

Ako sa lieči migréna?

Migréna nie je choroba, ktorá by sa dala liečiť chirurgicky, pretože k nej dochádza na biochemickej a cievnej úrovni. Aké sú teda možnosti? Ak má migréna ľahký priebeh, pomôžu  vám voľnedostupné analgetiká z lekárne. Tie dokážu bolesť potlačiť. Okamžitú úľavu prinesie opláchnutie tváre studenou vodou či studený obklad na šiju alebo čelo. Ľahnite si v tmavej miestnosti. Pite dostatočné množstvo vody, na zmiernenie nevoľnosti si dajte mätový čaj. To, čo sme spomínali v predchádzajúcich vetách, môžeme označiť ako prvú pomoc. Treba vyskúšať aj ďalšie možnosti.

Pozri aj: Baobab prášok z cenných plodov: Skúsiš tento doplnok stravy?

Eliminačná liečba. Pomôže vtedy, ak sú spúšťačom migrény  potraviny. Na dva – tri týždne sa zo stravy vylúčia problémové potraviny. V tomto čase sa očakáva zlepšenie stavu. Potom do stravy zaraďujete vo väčšom množstve jeden druh potraviny, ktorá by mohla spôsobiť problém, a sledujete, či sa objavia príznaky. Po  dvoch – troch dňoch pokračujete ďalšou potravinou. Toto vám pomôže odhaliť jedlo, ktoré je vaším spúšťačom migrény, a prestanete ho konzumovať. Výskumy zistili, že najčastejšie migrénu spôsobuje pšenica, často aj mlieko a vajíčka.

Stabilná hladina krvného cukru.  Práve nízka hladina krvného cukru môže spustiť migrénu, preto nie je vhodné robiť dlhé prestávky medzi jedlami. Zamerajte sa na nespracované potraviny s nízkym glykemickým indexom –  čerstvé ovocie, zeleninu, mäso, celozrnné chleby. Glukóza sa  bude uvoľňovať rovnomerne ,nedôjde ku  kolísaniu hladiny krvného cukru.

Výživové doplnky – horčík, rybí tuk, esenciálne mastné kyseliny.  Výskumy dokazujú, že pri migréne pomáha dopĺňanie 200 mg horčíka do organizmu denne. Esenciálne mastné kyseliny znižujú množstvo látok vyvolávajúcich zápal, ktorý súvisí so vznikom migrény. Rovnako pomáha strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny v rybách, ale aj v ľanových semiačkach a orechoch.

Zaujme ťa: Návod na octové ponožky: Pozri, kedy a ako využiť túto osvedčenú babskú radu

potraviny proti migréne

Triptany. Pri  častých a silných migrénach lekári predpisujú triptany, ktoré bránia rozťahovaniu ciev. Tým sa záchvat migrény zastaví.

Niektorí pacienti nereagujú ani na triptany. Nádejou  pre nich by mohla byť nová  biologickú liečba, ktorá by mala pôsobiť preventívne.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.