Cvikla alebo červená repa je úžasná potravina, ktorú si môžete zadovážiť za pár centov z lokálnych zdrojov  v ktoromkoľvek ročnom období. Tmavočervené buľvy sú nabité veľkým množstvo vitamínov,  minerálov a mikroživín, ako sú vláknina, mangán, draslík, horčík, železo a foláty. Mimochodom, vedeli ste, že čím je farba cvikly tmavšia a kruhy menej výrazné, tým viac spomínaných látok obsahuje?

doplnky do domácnosti

Chudnite s cviklou!

Účinky cvikly by mal vo svojom jedálničku vyskúšať každý. Prečo? Cvikla sa môže  pochváliť nízkym obsahom kalórií. Jedna šálka cvikly má až 4 gramy prevažne nerozpustnej vlákniny, ktorá prospieva  tráviacemu systému a prirodzenému čisteniu hrubého čreva. Upravuje činnosť čriev a pomáha proti zápche. Cviklová šťava je účinná pri detoxikácii, výsledkom ktorej je okrem iného aj zníženie váhy.

Zdravé recepty – doprajte si blahodarné účinky cvikly v jedálničku

Najzdravšia je, prirodzene, surová cvikla. Najčastejším spôsobom tepelnej úpravy je varenie, ale do šalátov sa určite viac hodí pečená cvikla. Nielenže sa ešte viac zvýrazní jej úžasná farba, ale získa jedinečnú sladkú chuť.

Neprehliadni: Flexitariánstvo: Spôsob stravovania, ktorý ťa uchváti

cvikla

Šup s ňou do rúry!

  • Rúru predhrejte na 190 °C.
  • Umyte niekoľko cvikiel a každú zabaľte do alobalu.
  • Upečená je, keď je mäkká a dá sa ľahko prepichnúť vidličkou, čo zvyčajne trvá 40 minút v závislosti od veľkosti cvikly a vašej rúry.
  • Po upečení ju vložte do studenej vody, aby vychladla a dala sa ľahko odstrániť šupka.
  • Tip: Vychladnutú cviklu v papierovej servítke vložte do oboch rúk a posúvaním palcov sa zbavte šupky. Vyhnete sa zbytočnej špine.
vegan produkty

Cviklový šalátik s orechami

Na  strúhadle nahrubšie postrúhajte 2 – 3 upečené cvikly. Podľa chuti posoľte a okoreňte čiernym korením. Pokvapkajte citrónovou šťavou a pridajte hrsť nahrubo pokrájaných vlašských orechov. Vmiešajte 3 – 4 lyžice pochúťkovej smotany a nechajte v chladničke odležať dve hodiny. Šalát je výbornou prílohou k mäsu alebo pečenej zelenine.

Ľahký šalát s kozím syrom

Nakrájajte na plátky dva kusy pečenej cvikly, dve šálky cherry paradajok a niekoľko červených reďkoviek. Úhľadne poukladajte na taniere a posypte rozmrveným kozím syrom alebo syrom feta. Pred podávaním ľahko pokvapkajte dressingom z 2 lyžíc citrónovej šťavy, 2 lyžíc olivového oleja, soli a čierneho korenia. Tento  šalát oceníte aj na grilovačkách a piknikoch ako šťavnatú prílohu k mäsu.

Zaujme ťa: Čo prezrádza farba jazyka? Pozri, ktoré zafarbenie znamená chorobu

Cviklová nátierka nielen pre vegánov

Dve  stredne veľké cvikly zbavíme šupky, pokrájame na kúsky asi päť cm dlhé a vložíme do pekáčika, v ktorom je dlhší pruh alobalu. Posolíme, polejeme približne tromi lyžicami olivového oleja a uzatvoríme zo všetkých strán alobal. Vložíme do rúry zohriatej na 200 °C asi na jednu hodinu. Po vychladnutí vložíme do mixéra, pridáme odkvapkaný cícer z jednej konzervy. Podľa chuti pridáme čierne korenie, šťavu z citróna a rozmixujeme. Nátierka je výborná na čerstvý chlebík aj na hrianky.

Foto: redakcia krasaastyl.sk/Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.