Nie je veru umenie zachovať si vnútorný pokoj v dobrých časoch, ale vtedy, keď sa vám takpovediac všetko sype. Životná kríza prichádza napríklad s vážnou chorobou, rozvodom či výpoveďou z práce. I v týchto ťažkých situáciách si treba nájsť cestičku, ako z toho von. Pomôžu k tomu aj nasledujúce 3 stratégie, ako si zachovať vnútorný pokoj a nenechať sa zlomiť.

Tiež pamätajte na to, že životná kríza skôr či neskôr zasiahne v rôznych podobách každého. No a najefektívnejší prístup k nej je ten, že sa z nej budete snažiť pre seba vyťažiť to najpozitívnejšie. Je to totiž skvelá príležitosť pre sebarozvoj.

Necíťte sa ako obeť ani na seba neberte všetku vinu

Najhoršie, čo môžete urobiť v čase krízy, je sebaľútosť. Zbytočne sa ňou oberáte o energiu. Pokiaľ sa staviate do role obete, je samozrejmé, že vaše myšlienky budú pesimistické a porazenecké. Tým si určite nepomôžete. Prvým krokom je teda povedať si namiesto „ja nemôžem“ alebo „ja už nevládzem“ radšej „ja sa o to pokúsim“. Druhým protipólom, ako ľudia v životnej kríze zvyknú reagovať, je sebaobviňovanie a trápenie sa výčitkami.

V tomto prípade si treba jasne a s nadhľadom analyzovať svoj osobný podiel na kríze a aj ostatné vonkajšie faktory. Následne už uzavrite túto kapitolu. Samozrejme, zoberte si z nej poučenie, ale už neriešte „čo by bolo keby“. Pozerajte sa vpred.

Pozri tiež: Ako sa zbaviť hnevu? Spoznaj techniky, ktoré ťa upokoja

vnútorný pokoj v kríze

Hľadajte riešenia

V zlých chvíľkach možno obrazne strčiť hlavu do piesku, sťažovať sa, hnevať, utápať sa v krivde, ale správnou cestou je iná možnosť. A to nemyslieť na samotný problém, ale pragmaticky a možno aj trochu odosobnene hľadať jeho riešenie. Hoci len po malých krôčikoch, ale stále vpred. Pýtajte sa sami seba nie to, „prečo sa to stalo práve mne“, ale „čo môžem urobiť, aby som zlepšil/la svoju situáciu“.

Nechceme predošlým povedať to, že treba ignorovať samotný problém. To naozaj nie. Len sa fakticky nemusíte „kúpať“ do úmoru v negatívnych pocitoch, ktoré tento problém vo vás vyvoláva. Prijmite problém aj pocity z neho ako fakt a v zápätí sa produktívne nasmerujte na riešenia problému. Nachádzanie týchto nových cestičiek vlieva pokoj.

Pestujte si šťastie

Každý deň si vyhraďte chvíľku na „pestovanie šťastia“. Vráťte sa do  predošlého dňa a napíšte si aspoň tri veci, ktoré vám urobili radosť. Mimochodom, na toto je skvelé zaviesť si denník vďačnosti.

Na začiatku to môže byť napríklad to, že vás netrápila migréna, bol slnečný a príjemný deň, stretli ste niekoho milého, dali ste si v pokoji svoju obľúbenú šálku kávy či čaju, alebo ste si vypočuli či prečítali niečo povzbudivé. Časom budete mať dlhý zoznam pozitívnych momentov. Tie vám dodajú silu a optimizmus. Povzbudenie nájdete napríklad aj v motivačných citátoch známych osobností, ktoré si tiež okrem vzostupov zažili aj pády.

Neprehliadni: Kríza ako šanca: Čo ťa nezabije, to ťa posilní

životná kríza

Pamätajte, že to, čo teraz vnímate ako pád a životnú krízu, vám môže priniesť do života úžasné príležitosti a veci, o ktorých by sa vám „v čase pokoja“ ani len nesnívalo. A aby ste problémy prekonávali s chladnou hlavou, môžete si pomôcť na príklad aj TÝMTO. 

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.