Vegetariánstvo, raw vegánstvo, frutariánstvo… Spôsobov stravovania je naozaj mnoho a v poslednej dobe sa hovorí stále častejšie aj o flexitariánstve. Teraz vám prezradíme, čo to je a aké má zásady. No predstavte si, že dodržiavať ho nie je až také ťažké a má mnoho zdravotných benefitov. Flexitariánstvo je v zásade miernejšia forma vegeteriánstva, ktorá by mohla vyhovovať širšej skupine ľudí. Dáte sa na to?

Flexitariánstvo poznali už naši predkovia

Mnohé zo zdravších spôsobov stravovania sa dodržiavajú s problémami. Človek tak v praxi naráža napríklad na nedostatok času vyskladať si ideálny jedálniček, čo je spojené aj so zásobovaním sa vhodnými potravinami, problémom môže byť aj nárast financií za špeciálne potraviny či strata chuti držať sa dlhodobo striktného režimu v stravovaní. Z tohto hľadiska je však flexitariánstvo svetlou výnimkou.

Inšpiruj sa: Fit recept na hlivu ustricovú: Blahodarné zložky hlivy si zachováš takto 

Dalo by sa povedať, že nejde o žiadny moderný spôsob stravovania (možno len znovuobjavený), pretože sa ním celkom prirodzene riadili aj na Slovensku naši predkovia, a to predovšetkým tí menej majetní. Samozrejme, že moderný termín flexitariánstvo, ešte nevyužívali. 

Čo to je flexitariánstvo?

Ako sme už spomínali, flexitariánstvo je miernejšia forma vegetariánstva, teda nestojí na striktných zákazoch. Flexitariánska strava je veľmi pestrá a chutná.

O čo teda vo flexitariánstve ide? V podstate je to o uprednostňovaní vegetariánskeho  jedla v bežnom jedálničku, avšak toto stravovanie nevylučuje v zásade ani mäso. Vo všeobecnosti však toto stravovanie smeruje k zníženiu celkovej spotreby mäsa a živočíšnych produktov. Pre niekoho to môže znamenať len jeden mäsový deň v týždni, pre iného len malý podiel živočíšnej stravy počas dňa.
zdravé stravovanie flexitariánstvo

Ohľaduplnosť k prírode aj k sebe

Samozrejme, že aj obmedzenie mäsitej stravy, teda nielen jej definitívne vylúčenie, má pozitívny dopad na životné prostredie. Zároveň je flexitariánstvo pre mnohých ľudí aj schodnejšou cestou k zdravšiemu životnému štýlu.

Pozri tiež: Zero waste tipy na produkty: 30 vychytáviek do domácnosti

Redukovanie mäsa v jedálničku má svoje nevyvrátiteľné benefity aj s ohľadom na zdravie. Hovoriť možno o znížení rizika srdcovo-cievnych chorôb, cukrovky či dokonca rakoviny. Uvádza sa tiež, že flexitariánstvo dokáže život človeka skvalitniť a predĺžiť v priemere o 3,6 roka. Prináša so sebou celkom prirodzene aj štíhlejšiu figúru a dobrý pocit z toho, že na tomto type stravovania takpovediac človek nezbankrotuje.

Pokiaľ si človek v rámci flexitariánskej stravy dopraje živočíšne produkty, mal by dbať na to, aby vajíčka či hydina boli z voľného chovu a mäso i mlieko zo zvierat kŕmených trávou.

 

Čo je pre flexitariánstvo kľúčové?

Flexitariánstvo teda pri výbere mäsa a živočíšnych produktov kladie väčší dôraz na kvalitu a zároveň je obmedzovaná kvantita tohto typu produktov v jedálničku. V zásade tvorí minimálne polovicu potravy flexitariánov zelenina a ovocie. Dôraz sa kladie na strukoviny, orechy, semienka, tofu, celozrnné potraviny… Jedálniček  flexitariánov tiež zahŕňa len malé množstvo cukru (používajú sa alternatívy – agáve, javorový sirup) a výrazné obmedzenie platí aj na všetky polotovary.

Zaujme ťa: Prečo vegáni nejedia med a vajíčka? Presvedčia ťa argumenty?

zásady flexitariánstva
Dali by ste sa na tento znovuobjavený spôsob stravovania nahovoriť aj vy? Alebo ho dokonca realizujete a ani ste nevedeli, že ste vo svojej podstate flexitariánmi?

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.