Ako hydratovať telo naozaj dôkladne? To je správna otázka nielen počas nasledujúcich tropických dní. Dehydratácia je pre ľudský organizmus veľmi nebezpečná. Voda tvorí 60 % ľudského organizmu a ten na jej nedostatok reaguje veľmi rýchlo. Smäd pociťujeme už pri jednopercentnom nedostatku. Pri desiatich percentách sa objavujú kŕče a prestávajú pracovať obličky a pri dvadsiatich percentách hrozí smrť.

Prejavy a dôsledky dehydratácie

Dehydratácia sa neprejavuje len smädom, suchom v ústach či tmavým močom. Dôsledky dehydratácie pripomínajú i neurotické ťažkosti, ako nesústredenosť, závraty, búšenie srdca, niekedy sú to prejavy psychózy či cievnej príhody. Taktiež bolesti hlavy sú veľmi často spôsobené dehydratáciou. Aj kvôli spomínanému je nutné mať svoj pitný režim pod kontrolou. Ako hydratovať telo správne? Čítajte ďalej.

Dôležité fakty o pitnom režime

> Voda je nevyhnutná pre fungovanie organizmu, na procesy ako trávenie, vylučovanie, regulácia telesnej teploty. Pri dostatočnom množstve tekutín sa v moči rozpúšťa vápnik a nedochádza ku vzniku obličkových kameňov.

Neprehliadni: Slnko a akné: Naozaj pôsobia slnečné lúče na vyrážky liečivo? 

> Nedostatočná hydratácia sa odráža negatívne aj na kvalite pleti. Dehydratovaná pleť pôsobí mdlo a má sklon k nadmernému vysušovaniu. Pri vnútornej dehydratácii jej nepomôže ani najdrahší hydratačný krém, keďže dokáže pôsobiť len povrchovo.

> Tekutiny prijímame nielen z vody, ale aj z potravy. Najväčší obsah vody má ovocie (80 %) a zelenina (najviac uhorky – 96 %). Vodu získavame aj konzumáciou polievok, mliečnych výrobkov, mäsa, rýb, dokonca aj chleba.

Inšpirácia k pitnému režimu: Biely čaj a jeho účinky: Pozri, prečo si ho dopriať

 

dehydratácia je nebezpečná

Ako hydratovať telo a čím?

Hlavným zdrojom tekutín by mala byť pramenitá alebo nesýtená minerálna voda. Vhodnou alternatívou je tiež nesladený čaj. Na ráno je dobrý zelený alebo biely, večer zas upokojujúci medovkový alebo harmančekový. Aby ste nezabúdali na pitný režim, zvyknime si vždy so sebou nosiť kvalitnú fľašu s vodou.  Majte ju po ruke a ideálne aj na očiach, aby ste nezabudli dopĺňať tekutiny.

Piť by sa nemalo počas jedenia, pretože tekutiny riedia tráviace šťavy. Ideálne je vypiť veľký pohár vody pol hodinu pred jedlom, čo zároveň pomôže zmierniť pocit hladu.

Množstvo tekutín, ktoré má človek vypiť, nie je možné stanoviť paušálne, závisí od hmotnosti človeka (35 až 40 mililitrov na kilogram váhy), od fyzickej aktivity, počasia. Hlavne v letnom období treba byť opatrní. Potením prichádza ľudský organizmus o väčšie množstvo vody, a preto ju treba neustále dopĺňať.

Používanie vody z vodovodu je pohodlnejšie a lacnejšie ako kupovanie balenej vody. Navyše je to ekologické riešenie. Na zvýšenie kvality a chuti vody je ideálnym riešením je filtračná kanvica, ktorá ju dokáže čistiť od chlóru, znížiť tvrdosť vody, odstrániť prípadné nečistoty a vodný kameň. Upraví chuť a vôňu vody.

hydratácia organizmu
V súvislosti s dehydratáciou sa často spomína kofeín. Nemusíte sa ale obávať dať si obľúbenú kávu, ak po nej vypijete aspoň dva decilitre vody, pretože káva pôsobí močopudne.

Tiež ťa zaujme: Najlepšie bylinky na spánok: Upokoja a zaženú nespavosť

Pozor! Aj nadmerný príjem tekutín môže byť škodlivý, ba aj životunebezpečný. Takže aj v tomto prípade platí: Všetko s mierou.

 Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.