Už v minulom článku, v ktorom sme sa venovali montessori pripravenému prostrediu, ste sa mohli dozvedieť o kľúčových východiskách tohto výchovného štýlu s dlhou tradíciou a úžasnými výsledkami. Ako začať s montessori výchovou? Tu sú celkom jednoduché tipy, ktoré môžete aplikovať v domácom prostredí.

Výchova k samostatnosti by mala začať pomerne skoro. Hoci možno niektorí pochybujú, ale už dvojročné dieťa dokáže samostatne zvládnuť mnohé aktivity. A to nielen tie, ktoré sa týkajú jeho hygieny či obliekania, ale dokonca aj drobné domáce práce. Tieto bežné aktivity mu pomáhajú rozvinúť koncentráciu, ale i sebauvedomenie smerujúce k nezávislosti.

S čím začať?

Ideálne je najskôr trénovať činnosti spojené so starostlivosťou o seba, teda základnú hygienu, obliekanie, kŕmenie. Pokiaľ ešte dieťa neprejavuje záujem o tieto samostatné aktivity, treba myslieť na postupné kroky. V prvom rade ide o oboznamovanie sa s činnosťami ich opisovaním (Teraz ti obliekam nohavice. Najskôr jednu nohu a potom druhú. Pustím vodu, aby si si mohol umyť ruky.) V druhom rade ide o podnietenie dieťaťa k spolupráci, teda aktívnejšiemu pripájaniu sa ku konkrétnej činnosti.

Zaujme ťa: Chyby rodičov malých detí: O týchto troch ani netušia!

Už po prvom roku možno dieťa viesť k sebaobslužným činnostiam, ako je samostatné jedenie, vyzliekanie či umývanie rúk. Neskôr pridajte i obliekanie, obúvanie, učesanie sa a čistenie zúbkov. S každou novou aktivitou treba začať vtedy, keď o ňu dieťa prejaví záujem.

Obliekanie a vyzliekanie

Nácvik obliekania treba spojiť s rutinou, ktorá dieťaťu celý proces uľahčí. Ide najmä o zachovanie postupnosti obliekania či vyzliekania si daných kúskov oblečenia. Veľký význam zohráva aj dobrý výber oblečenia. Vyhnúť sa najmä zo začiatku treba komplikovaným zapínaniam. Ideálne sú napríklad nohavice s gumou v páse, jednoduché tričká, topánky na suchý zips.

Mnohé montessori pomôcky, ktoré zoženiete napríklad na internete, učia deti manipulácii s gombíkmi či zipsami. Sú to to drevené rámčeky, v ktorých sú pásy textílií s rôznymi typmi zapínania. Dieťaťu však na hravý nácvik postačí aj staré oblečenie. Je dôležité, aby malo dieťa k svojim veciam prístup, teda aby ich malo na dosah, vedelo si ich vybrať aj odložiť.

aktivity montessori

Hygiena

Aj pri nácviku osobnej hygieny je dôležité, aby boli všetky potreby na to určené poruke, napríklad na nízkej poličke prehľadne umiestnený hrebeň, mydlo, kefka s pohárikom. Dieťa by tiež malo mať ľahký prístup k zdroju vody. Najlepšie je začať so samostatným umývaním rúk, čistenie zúbkov nechajte na neskôr. Základom je pri všetkom názorný príklad.

Jedenie bez pomoci

Kŕmenie sa bez pomoci dospelého je samostatnou kapitolou. Začína sa s jedením pomocou rúk, čo môže nacvičovať už ročné dieťa a až neskôr prichádza na rad lyžica a následne aj ostatný príbor. Montessori prístup propaguje samostatné sedenie pre dieťa a namiesto klasickej vysokej detskej stoličky by to mal byť malý stabilný stolček so stoličkou. Príbor s tanierom na jedenie aj pohárikom na pitie či utierky na utretie malých nehôd má mať dieťa taktiež dostupné. Aj v priebehu dňa si tak môže kedykoľvek naliať vodu alebo pripraviť ovocie na jedenie.

sebestačnosť montessori

Sebaobslužné činnosti sú len začiatok

Spolu s trénovaním sebaobslužných činností je vhodné podnecovať aj túžbu detí podieľať sa na bežnom živote v domácnosti. Tú v sebe majú celkom prirodzene najsilnejšiu v období do troch rokov. Tieto praktické domáce aktivity berú v danom čase ako hru a až zhruba s nástupom do školy potrebujú hru ako takú na rozptýlenie sa. Preto nielen simulovanie, ale aj realizácia týchto aktivít môže dať dieťaťu slušné základy do života. Je teda veľmi vhodné, aby súčasťou montessori prostredia v domácnosti bola napríklad aj kuchynka s drezom, sušiak menších rozmerov na oblečenie, prípadne metlička s lopatkou, podnos s potrebami na umývanie a čistenie…

samostatnosť detí montessori

Aké práce v domácnosti zvládne aj predškolák?

Pri každej aktivite je najskôr dôležité predviesť ju dieťaťu, ale nie automaticky a rýchlo, ale pomaly a aj opakovane. 

Triedenie hračiek i ponožiek

Najideálnejšie obdobie, kedy začať s triediacimi a rôznymi zoraďovacími aktivitami je obdobie okolo dvoch rokov. V tom čase je to pre deti fascinujúca aktivita, ktorú možno poňať praktickým spôsobom. Začať možno upratovaním a triedením hračiek podľa rôznych kritérií (farby, veľkosti, tvaru). Nasledovať môže triedenie či skladanie ponožiek, odkladanie vecí bežnej potreby do zásuviek a podobne.

montessori domáce práce

Utieranie povrchov

Možno to niektorí spochybnia, ale deti majú v sebe zakódovanú potrebu poriadku a systému. Hoci sa nemusí zhodovať s dospeláckymi predstavami. Preto je rané detstvo ideálne na posilňovanie týchto zručností. Je tak veľmi vhodné, aby malo dieťa dostupné pomôcky na upratovanie. Napríklad handričky či hubky s nádobkami. Môže tak samostatne zasiahnuť, keď sa stane nehoda a niečo rozleje. Avšak cieľavedome ho možno učiť aj umývaniu rôznych bezpečných povrchov. Treba mu však taktiež vysvetliť a názorne ukázať, ako sa čo používa.

Zaujme ťa: Výchova dieťaťa k upratovaniu: Tipy, ako ho naučiť poriadku

starostlivosť o rastliny

Starostlivosť o rastlinu

Starostlivosť o živú rastlinu je jedným z krokov smerujúcim k starostlivosti o domáce zvieratko (v montessori býva prvým zvieratkom slimák v sklenenom pohári). Vybrať treba odolnejšiu rastlinku a dieťaťu vysvetliť postup starostlivosti. Všetko potrebné má mať dieťa k dispozícii, teda krhličku, rozprašovač, vodu, handričku na utieranie lístkov… Spoločne si treba starostlivosť viackrát vyskúšať.

Vešanie vlhkých vecí

S troškou praxe zvládne dieťa do troch rokov taktiež vyvešať drobnejší textil ako utierky či ponožky na šnúru a upevniť ich štipcami. Okrem názorného predvedenia tejto činnosti je potrebné uspôsobiť samotný vešiak na sušenie, resp. šnúry, a to do výšky dieťaťa.

Foto: Pinterest

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.