Montessori výchova má mnoho benefitov. Už v minulom článku, v ktorom sme sa venovali montessori pripravenému prostrediu, ste sa mohli dozvedieť o kľúčových východiskách tohto výchovného štýlu s dlhou tradíciou a úžasnými výsledkami. Zaujíma vás, ako začať s montessori výchovou? O tom je tento zhrňujúci článok, no odporúčame si následne prečítať aj ostatné články z tejto kategórie montessori výchovy, odkazy na ktoré nájdete rozmiestnené v tomto texte.
Prvý odkaz na článok, ktorý predchádza tomuto textu: Montessori pripravené prostredie: Čo to je a aký má význam?
Ďalej sa už poďte pozrieť na pomerne jednoduché prvé kroky a tipy s montessori výchovou, ktoré môžete aplikovať v domácom prostredí. To aspoň zatiaľ, kým sa dostanete k detailnejším informáciám z ďalších publikácií a iných zdrojov, ktoré rodičom a vychovávateľom jednoducho približujú princípy a rôzne spôsoby aplikácie tejto výchovy. Výchovy, ktorá deťom umožňuje byť autenticky sebou a nasmeruje ich v objavovaní sveta tak, aby bol naplno využitý ich potenciál.
Montessori výchova ako výchova k samostatnosti
Výchova k samostatnosti by mala začať pomerne skoro. A my s týmto tvrdením montessori prístupu súhlasíme. Hoci možno niektorí pochybujú, ale už dvojročné dieťa dokáže samostatne zvládnuť mnohé aktivity. A to nielen tie, ktoré sa týkajú jeho hygieny či obliekania, čiže sebaobslužné činnosti, ale dokonca aj drobné domáce práce.
Tieto bežné a potrebné aktivity mu totiž pomáhajú rozvinúť koncentráciu, ale i sebauvedomenie smerujúce k nezávislosti a zdravému sebavedomiu dieťaťa. A to je naozaj dôležité. Aby mohlo byť dieťa hrdé na to, čo všetko dokáže zvládnuť. No nielen to…
V rozmedzí veku dieťaťa od narodenia do troch rokov je pre rodičov z výchovného aspektu zásadné, aby sa naučili rešpektovať slobodnú voľbu a iniciatívu dieťaťa, zatiaľ čo pre dieťa je kľúčové, aby sa naučilo akceptovať isté obmedzenia. Treba mať na pamäti, že dieťa sa vyvíja vďaka oporným orientačným bodom a jasným limitom, ktoré stanovujú, čo sa smie a čo nie. V tomto je citeľný rozdiel medzi výchovou motessori a príliš liberálnou výchovou, za ktorú niektorí ľudia montessori výchovu majú, no je to úplne chybný pohľad na vec.
Čo treba zdôrazniť a podčiarknuť ohľadom našej témy, ako začať s montessori výchovou, je to, že dieťaťu máme ponúkať, aby sa zapojilo do každodenných aktivít, pri ktorých sa musí hýbať a zároveň mať jasný cieľ. Tieto činnosti si vyžadujú vnútornú organizáciu, cez ktorú sa okrem iného formuje myslenie dieťaťa. [2]
Ako začať s montessori výchovou a celkovo s výchovou k sebestačnosti?
Tak teda, ako začať s montessori výchovou v domácich podmienkach, kým napríklad dieťa začne navštevovať montessori jasle, škôlku či školu? Tak, aby nič zásadné nezameškalo Ideálne je najskôr trénovať činnosti spojené so starostlivosťou o seba, teda základnú hygienu, obliekanie, kŕmenie.
Pokiaľ ešte dieťatko neprejavuje záujem o tieto samostatné aktivity, treba myslieť na postupné kroky. No v zásade sa čaká na prejav záujmu zo strany dieťaťa, aby sa s daná aktivita mohla naplno rozvinúť.
Akú aktivitu by ste teda mohli vyvinúť, aby ste dieťaťu pomohli? Tak v prvom rade ide o oboznamovanie sa s činnosťami ich opisovaním (Teraz ti obliekam nohavice. Najskôr jednu nohu a potom druhú. Pustím vodu, aby si si mohol umyť ruky.) V druhom rade ide o podnietenie dieťaťa k spolupráci, teda aktívnejšiemu pripájaniu sa ku konkrétnej činnosti. Samozrejme, že nie nátlakovou, ale hravou formou.
Už po prvom roku možno dieťa viesť k sebaobslužným činnostiam, ako je samostatné jedenie, vyzliekanie či umývanie rúk. Neskôr pridajte i obliekanie, obúvanie, česanie sa a čistenie zúbkov.
A toto je naozaj podstatná informácia, ktorú opakujeme! S každou novou aktivitou treba začať vtedy, keď o ňu dieťa prejaví záujem. Keď budete trpezlivo dieťa pozorovať, zaiste tieto náznaky postrehnete. Riaďte sa teda ním, nie nejakým svojím harmonogramom, čo by podľa vás malo v daný čas ovládať, no majte na mysli, že existujú špecifické senzitívne obdobia v živote dieťaťa, v rámci ktorých, keď sa nenaučí to, čo by malo, následne už to pôjde oveľa oveľa ťažšie. Našťastie, tieto okná sú pomerne široké a ešte si o nich povieme.
Zaujme ťa: Výchova dieťaťa k upratovaniu: Tipy, ako ho naučiť poriadku
Obliekanie a vyzliekanie
Nácvik obliekania treba spojiť s rutinou, ktorá dieťaťu celý proces uľahčí. Ide najmä o zachovanie postupnosti obliekania či vyzliekania si daných kúskov oblečenia. Veľký význam zohráva aj dobrý výber oblečenia pre nacvičovanie. Vyhnúť sa najmä zo začiatku treba komplikovaným zapínaniam. Ideálne sú napríklad nohavice s gumou v páse, detské pančušky, jednoduché tričká či topánky na suchý zips.
Mnohé montessori pomôcky, ktoré zoženiete napríklad na internete, učia deti manipulácii s gombíkmi či zipsami. Sú to to drevené rámčeky, v ktorých sú pásy textílií s rôznymi typmi zapínania. Dieťaťu však na hravý nácvik postačí aj staré oblečenie. Je dôležité, aby malo dieťa k svojim veciam prístup, teda aby ich malo na dosah, vedelo si ich vybrať aj odložiť.
Hygiena
Aj pri nácviku osobnej hygieny je dôležité, aby boli všetky potreby na to určené poruke, napríklad na nízkej poličke prehľadne umiestnený hrebeň, mydlo, kefka s pohárikom. Dieťa by tiež malo mať ľahký prístup k zdroju vody.
Najlepšie je začať so samostatným umývaním rúk, čistenie zúbkov nechajte na neskôr. Základom je pri všetkom názorný príklad, ktorý dieťa prirodzene napodobňuje.
Jedenie bez pomoci
Kŕmenie sa bez pomoci dospelého je samostatnou kapitolou. Začína sa s jedením pomocou rúk, čo môže nacvičovať už ročné dieťa a až neskôr prichádza na rad lyžica a následne aj ostatný príbor. Montessori prístup propaguje samostatné sedenie pre dieťa/vlastný stolík a stolička.
Namiesto klasickej vysokej detskej stoličky by to mal byť malý stabilný stolček so stoličkou. Príbor s tanierom na jedenie aj pohárikom na pitie či utierky na utretie malých nehôd má mať dieťa taktiež dostupné. Aj v priebehu dňa si tak môže kedykoľvek naliať vodu alebo pripraviť ovocie na jedenie.
Sebaobslužné činnosti sú len začiatok
Spolu s trénovaním sebaobslužných činností je vhodné podnecovať aj túžbu detí podieľať sa na bežnom živote v domácnosti. Tú v sebe majú celkom prirodzene najsilnejšiu v období do troch rokov. Tieto praktické domáce aktivity berú v danom čase ako hru a až zhruba s nástupom do školy potrebujú hru ako takú na rozptýlenie sa.
Preto nielen simulovanie, ale aj realizácia týchto aktivít môže dať dieťaťu slušné základy do života. Je teda veľmi vhodné, aby súčasťou montessori prostredia v domácnosti bola napríklad aj kuchynka s drezom, sušiak menších rozmerov na oblečenie, prípadne metlička s lopatkou, podnos s potrebami na umývanie a čistenie…
Senzitívne obdobia podľa Marie Montessori
Vysvetlime si v skratke už vyššie spomínané senzitívne obdobia dieťaťa, ktoré je dôležité spozorovať a zachytiť tieto momenty pre čo najlepšie rozvinutie schopností a zručností. Absorbujúca myseľ dieťaťa sa riadi inštinktmi, ktoré Maria Montessori nazýva senzitívnymi obdobiami. Ide o akési majáky, dieťa si vyberá vo svojom okolí, čo konkrétne sa aktuálne potrebuje naučiť = je senzitívne na danú činnosť.
Tieto obdobia sú rôzne dlhé a rôzne intenzívne, môžu sa vzájomne prelínať. Autorka tejto výchovnej koncepcie, Maria Montessori, rozlišuje 6 hlavných senzitívnych období:
1. senzitívne obdobie poriadku (0 až 6 rokov) – poriadok poskytuje dieťaťu základnú istotu a vonkajší poriadok mu umožňuje vytvoriť poriadok vo svojom vnútri, zorganizovať sa, toto obdobie ovplyvňuje celý psychický život dieťaťa;
2. senzitívne obdobie pohybu (0 až 5 – 6 rokov) – pohyb je prirodzenou súčasťou rozvoja osobnosti a jeho zamedzenie dieťaťu ubližuje, kým dospelý koná poháňaný myšlienkou, dieťa pri pohybe súčasne tvorí myšlienku i činnosť;
3. senzitívne obdobie reči (0 až 7 rokov) – komunikácia je podmienkou pre život a reč tvaruje psychiku človeka, toto senzitívne obdobie má 3 štádiá – od ukazovania prstom cez slová a napokon súvislé a gramaticky správne vety prejde dieťa zároveň formovaním myslenia a je to základ pre všetko ostatné;
4. senzitívne obdobie zdokonaľovania zmyslov (0 až 6 rokov) – v tomto období dieťa znásobuje svoje zážitky a skúsenosti, pričom zmysly sú kľúčom k poznávaniu sveta, následne dieťa vnemy zoskupuje, vyberá, pomenúva, triedi – jeho vnemy sú čoraz viac jemnejšie;
5. senzitívne obdobie drobných predmetov ( 1 až 6 – 7 rokov) – toto obdobie ide ruka v ruke s obdobím zdokonaľovania zmyslov, čo s narábaním s miniatúrnymi predmetmi súvisí;
6. senzitívne obdobie socializácie (od prenatálneho obdobia s vrcholom v 6. roku) – dieťa sa najskôr odpútava od matky, objavuje svoju individualitu a v zhruba 6 rokoch, kedy si naplno uvedomuje ostatných, ich potreby a individuality, dochádza aj k vrcholu tohto obdobia, ktoré sa okrem rozvíjania spolupráce spája aj s rozmachom kreativity.
Senzitívne obdobia sú prechodné. Teda keď dieťa získa potrebnú zručnosť či schopnosť, končia a pozornosť dieťaťa zaujme znova niečo iné. Keď je potreba po objavovaní a zdokonaľovaní sa v danej veci naplnená, dieťa je spokojné, dobre naladené, hlad po vedomostiach a novom učení sa stúpa.
Na druhej strane rizikom nenaplnenia senzitívneho obdobia danou potrebou po zdokonalení sa je podľa Marie Montessori akási psychická bolesť dieťaťa, ktorá môže vyústiť do apatie, zlosti, neposlušnosti. [2]
Aké práce v domácnosti zvládne aj predškolák?
Ale vráťme sa po objasnení jednotlivých senzitívnych období, ktoré je dobré ovládať pokiaľ sa zaujímate o to, ako začať s montessori výchovou, k samotným montessori aktivitám, a to konkrétne zameraných na poriadok.
Pri každej aktivite je najskôr dôležité predviesť ju dieťaťu, ale nie automaticky a rýchlo, ale pomaly a aj opakovane. Myslite na to, že ak vás má dieťa napodobňovať, musí vás najskôr sledovať. Spomaľte teda. Väčšinou totiž dospelí robia činnosti rýchlo a viacero naraz, čo dieťaťu komplikuje proces učenia. Spomaľte teda a analyzujte spolu jednotlivé fázy. [1]
Začať možno upratovaním a triedením hračiek podľa rôznych kritérií (farby, veľkosti, tvaru). Nasledovať môže triedenie či skladanie ponožiek, odkladanie vecí bežnej potreby do zásuviek a podobne.
Tiež sa hodí: Montessori aktivity pre deti: Inšpirácia od 9 mesiacov do 6 rokov
Triedenie hračiek i ponožiek
Najideálnejšie obdobie, kedy začať s triediacimi a rôznymi zoraďovacími aktivitami, je obdobie okolo dvoch rokov. V tom čase je to pre deti fascinujúca hra, ktorú možno poňať praktickým spôsobom. V zásade však hry na triedenie predstavujú triedenie podľa farieb, veľkosti a podobne. V tomto duchu môžete dať napríklad triediť príbory. Keď napríklad vykladáte umývačku, môžete dieťaťu podať príbory, nech ich správne zaradí a dá si pozor aj na smer uloženia.
Postupne by si malo dieťa zafixovať, že každá vec má svoje miesto, a to ako hračky, tak aj oblečenie, obuv… Pokiaľ má dieťa nacvičené obliekanie a vyzliekanie, zároveň by sa malo učiť i odkladať odev. Napríklad v predsieni by malo mať dostupný vešiačik na kabát/bundu, stolček na posadenie sa, aby sa mohlo vyzuť, košík na uskladnenie šálu, rukavíc a podobne. Dostupné by malo mať aj oblečenie a bielizeň v skrini či v zásuvkách. [1]
Utieranie povrchov
Možno to niektorí spochybnia, ale deti majú v sebe zakódovanú potrebu poriadku a systému. Hoci sa nemusí zhodovať s dospeláckymi predstavami. Preto je rané detstvo ideálne na posilňovanie týchto zručností. Nemajte však, samozrejme, nadmerné očakávania,.
Je však veľmi vhodné, aby malo dieťa dostupné pomôcky na upratovanie. Napríklad handričky či hubky s nádobkami. Môže tak samostatne zasiahnuť, keď sa stane nehoda a niečo rozleje. Avšak cieľavedome možno dieťa učiť aj umývaniu rôznych bezpečných povrchov. Treba mu však taktiež vysvetliť a názorne ukázať, ako sa čo používa.
Časom by nemal byť problém ani umývanie riadu dvojročným dieťaťom, napríklad s pomocou učiacej sa veže, ktorá dostane dieťa bezpečne na úroveň drezu, ktorý by mal byť ideálne dvojitý. Ak ho nemáte, postačí vedľa lavór na oplachovanie.
Zaujme ťa: Chyby rodičov malých detí: O týchto troch ani netušia!
Vešanie vlhkých vecí
S troškou praxe zvládne dieťa do troch rokov taktiež vyvešať drobnejší textil ako utierky či ponožky na šnúru a upevniť ich štipcami. Je to ideálna aktivita na precvičovanie jemnej motoriky. Okrem názorného predvedenia tejto činnosti je potrebné uspôsobiť samotný vešiak na sušenie, resp. šnúry, a to do výšky dieťaťa a samozrejme pripraviť štipčeky.
Pokojne môžete dieťa zahrnúť aj do aktivity prania. Napríklad, keď sa mu nakopia špinavé handričky, ktorými utieralo, ukážete mu v lavóriku postup prania, následne sa naberie čistá voda a predvediete aj proces správneho pláchania, no a napokon aj žmýkania. Následne si môže opraté handričky zavesiť na sušiak a zaštipcovať. [1]
Starostlivosť o rastlinu
Aj naozaj malé dieťa sa môže naučiť postarať o inú formu života. Starostlivosť o živú rastlinu je jedným z krokov smerujúcim k starostlivosti o domáce zvieratko (v montessori býva prvým zvieratkom slimák v sklenenom pohári).
Vybrať treba odolnejšiu rastlinku a dieťaťu vysvetliť postup starostlivosti. Všetko potrebné má mať dieťa k dispozícii, teda krhličku, rozprašovač, vodu, handričku na utieranie lístkov… Spoločne si treba starostlivosť viackrát vyskúšať. Ak bude mať časom rastlinka suché listy, naučte dieťa správne ich odstrániť.
Dovetok a sumár k téme, ako začať s montessori výchovou
Výchova dieťaťa k samostatnosti, ako ho predkladá montessori, je premyslenou a pomerne dlhou cestou. V podstate podľa tohto zmýšľania znamená vychovávať pomáhať = poskytnúť podporu. Táto pomoc dieťaťu by mala byť vo vzťahu k veku adekvátne dávkovaná, a to preto, lebo každá nepotrebná pomoc môže v konečnom dôsledku znižovať sebavedomie a vývoj dieťaťa. Toto je napríklad problém helikoptérového rodičovstva, že sa deťom poskytuje nadmiera pomoci. No tá je prekážkou v prirodzenom vývoji, no a práve preto, si vo výchove treba pravidelne klásť otázku – Ako pomáhať, ale nepomáhať príliš v záujme dieťaťa? [2]
Ak by sme mali urobiť naozaj zúžený sumár toho, čo je fokusom montessori výchovy, vyšli by z toho nasledujúce body. Táto rešpektujúca výchova smerujúca k sebestačnosti zahŕňa v skratke:
- vytvorenie pokojného prostredia, v ktorom sa môže dieťa naplno rozvíjať;
- pochopenie a rešpektovanie činnosti dieťaťa jeho pozorovaním;
- podporovanie túžby a entuziazmu po skutočných činnostiach;
- adekvátne pomáhanie na ceste za sebestačnosťou dieťaťa bez tzv. posluhovania
- obozretnú komunikáciu s dôrazom na spoluprácu (nie vyslovené príkazy).
Zaujímavosti
- Maria Montessori venovala problematike výchovy celý svoj život. V začiatkoch založila školy pre znevýhodnené deti, no následne sa začala zaoberať všetkými deťmi a ich výchove bez rozdielov. Cieľom nie je vychovávať akési nadpriemerné deti, ale deti samostatné, prispôsobivé, spoločensky uplatniteľné a zároveň s upevneným duchom slobody a autenticity.
- Koncept absorbujúcej mysle dieťaťa, z ktorého vychádza aj montessori pedagogika, možno vysvetliť nasledovne. Zatiaľ čo dospelý človek formuje myšlienky vedome a postupne, myseľ dieťaťa absorbuje okamžite a podvedome. Najlepšie to vystihuje veta – Deti sú ako špongie. – Absorbujú všetko, čo im ich okolie ponúka a interaktívne naň reagujú.
Foto: Pinterest
Použité zdroje:
[1] Eve Herrmann: Montessori 100 prvých aktivít (pre deti pri objavovaní sveta), Citadella Bratislava 2017.
[2] Charlotte Poussin: Montessori od narodenia do 3 rokov (Nauč ma byť samým sebou), Citadella Bratislava 2017.