Cítite sa stále viac a viac negatívne konfrontovaní so svojím okolím alebo dokonca svojím vnútrom? Vaše telo aj hlavu ovláda napätie? Ste stále ako na ihlách alebo sa rútite do depresívnych stavov? Psychika sa môže pod náporom rôznych okolností dostať až do fázy rozvinutia duševných, no vo veľa prípadoch i fyzických ťažkostí. Nakoľko telo a duša sú prepojené nádoby. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako posilniť psychiku a, metaforicky povedané, nezlomiť sa ako vetvička vo vetre pri väčšom nápore stresu či nezdaru.

Odborne sa tomuto typu posilňovania hovorí reziliencia. Verte, že jej realizovanie má na život, no predovšetkým jeho pozitívne vnímanie a radostné prežívanie veľmi veľký vplyv.

Keď budete pravidelne aplikovať nasledujúce tipy, vaša vnútorná sila vás podrží aj v ťažších momentoch. Budujte si vnútornú odolnosť, resp. akúsi imunitu psychiky. Všade navôkol je veľa stresových podnetov, tlakov a všemožných problémov. Pokiaľ všetko to zlé do seba prijímate „bez filtra“, nevzdorujete tomu alebo to neignorujete, skôr či neskôr prídu psychické i fyzické ťažkosti.

Je ale skvelé, že si vnútornú odolnosť môžete vytrénovať. No treba dodať, že to bude pravdepodobne o čosi ťažšie, ako vytrénovať si svaly v klasickom fitness centre.

1) Urobte, čo treba 

Valíte si pred sebou každý deň zoznam povinností, ktoré nie a nie dokončiť, lebo sa vám do nich nechce?

Tieto odložené veci vás obťažujú a oslabujú vašu psychiku už len svojou prítomnosťou. Zbavte sa ich, resp. vyriešte ich čím skôr. 

Pozri aj: Tip na vnútorné posilnenie vitality, činorodej energie a odolnosti proti stresu

ako posilňovať psychiku a netrápiť sa

Vždy, keď nedodržíte slovo, ktoré ste dali druhým alebo sebe, podkopávate si autoritu. Vždy, keď preložíte riešenie akútnej veci na zajtra, robíte si v zásade zle.

Veľa energie premrháte aj na svoju „obhajobu“, prečo sa to či ono nedalo. Lepšie je ísť a urobiť to, čo treba, ako hľadať dôvody, prečo sa vám práve teraz nechce. V disciplíne je sloboda a tiež energia, ktorú môžete vkladať do ďalších vecí.

Na druhej strane ale pri plánovaní aktivít zvážte svoje limity, aby ste sa nepreťažovali. Treba tiež zhodnotiť aktuálnu situáciu. Pokiaľ je kritická a ste len krôčik od vyhorenia, nielenže si na seba už nič ďalšie nenakladajte, ale riešte len to najnutnejšie a stanovte si priority.

...

2) Poupratujte si v byte aj v sebe

Druhým dôležitým a možno i tak trochu nečakaným tipom, ako posilniť psychiku, je upratovanie. O významnom vplyve prostredia na náladu a dokonca na šťastie v mnohých ohľadoch hovorí napríklad Feng Šuej. Ak by ste však aj tomuto starodávnemu umeniu práce s tokom energie v priestore neverili, stále je tu overená známa vec, že v čistom a upratanom priestore bez nahromadených zbytočností sa človeku pracuje a žije jednoduchšie a spokojnejšie.

A aby sme nezostali len na povrchu, poupratujte aj všetko, čo vás ťaží na duši. Niekto možno k tomu bude potrebovať pomoc psychológa, iný si vystačí s tým, že eliminuje toxické vzťahy či zdroje informácií, ktoré majú negatívny dopad na psychiku. Znova si cieľavedome pripomínajte, čo je pre vás v živote kľúčové, a svoju pozornosť snažte držať práve v tejto sfére.

3) Na jed použite protijed

Ako posilniť psychiku, keď vás stále prepadajú negatívne myšlienky a hrozivé scenáre, nech robíte, čo robíte?

Nenechajte ich strašiť vo vašej hlave a rozvíjať sa do nebezpečných rozmerov! Je na vás, či im to dovolíte. No a v tomto prípade by ste mali určite razantne zakročiť. Zarazte ich, kým nenapáchajú škody nielen vo vašom živote, ale i v živote vašich blízkych.

Zlosť, závisť, výčitky, sebaľútosť – to všetko uberá zo psychickej energie. 

Zaujme ťa: Kríza ako šanca: Čo ťa nezabije, to ťa posilní

cviky pre posilnenie psychiky

Preto, ak sa vám bude snažiť v hlave usídliť myšlienka s takýmto negatívnym nábojom, použite na ňu protichvat, a to silnú pozitívnu myšlienku alebo akciu.

Pokojne si ich môžete predom predpripraviť ako bojový arzenál, teda spísať si zoznam protijedov. A keď na vás príde slabá chvíľka, siahnete po nich. Môže ísť o optimistické spomienky alebo plány do budúcnosti. Ak vám robí radosť varenie, pustite sa do nového receptu, ak sú vašou záľubou knihy, prečítajte si niečo povzbudzujúce alebo sa započúvajte do pozitívne ladenej motivačnej audioknihy. Prípadne zavolajte priateľke alebo sa vyberte nabrať silu do prírody.

4) Činorodosť a trochu riskovania posilní psychiku aj vráti iskru do života

Nie, nehovoríme o nezmyselnom riskovaní, porušovaní pravidiel a podobne. Hovoríme o činorodosti a odvahe podniknúť vo svojom živote niečo nové. Posilňovanie psychiky je aj o nových výzvach. Nie je o balansovaní v strachu vôbec niečo urobiť. 

Pokiaľ posilníte vôľu dosiahnuť každý deň niečo nové, či už naučiť sa čosi, čo vám pomôže, alebo vstúpiť do interakcií, ktoré možno za normálnych okolností nevyhľadávate, ale sú vo váš prospech, progres na seba nenechá dlho čakať.

Neprehliadni: Tu nájdeš svoj kľúč k odomknutiu brány sebarozvoja v kariére

posilnenie psychiky riskovaním

Slabá nečinná vôľa, ktorá necháva priestor len na zbytočné analýzy dávnych krívd, nekonštruktívne rozjímanie a sebaľútosť, je zas naopak regresom a neprinesie nič pozitívne.

5)  Identifikujte, čo máte a čo nemáte vo svojich rukách a zmierte sa s tým

Je pravdou, že veľa vecí máte vo vlastných rukách a môžete ich zásadným spôsobom ovplyvniť. Sú to najmä tie, ktoré sa týkajú vášho vlastného zmýšľania a konania. To, čo chcú, čo preferujú a konajú druhí ľudia či spoločnosť ako taká, to už nie je vo vašom zábere a ani nemôže. Rovnako nedokážete ovplyvniť počasie či starnutie. Zmierte sa s tým. Hlboké vnútorné precítenie tohto faktu vám ušetrí ďalšiu energiu a psychicky vás posilní. 

Spôsobov, ako posilniť psychiku, je samozrejme viac, než týchto 5 spomínaných. Niektoré ďalšie rozoberieme či rozoberáme aj v iných článkoch o sebarozvoji. Toto je však akýsi základ k tomu, aby ste si v živote zachovali zdravý vnútorný balans.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.