Nachádzame sa v časti roku, keď sa do popredia znova dostáva aromatická a obľúbená korenina, akou je škorica. Voňajú ňou totiž nielen vianočné dni, ale už od jesene sa dostáva viac k slovu v múčnikoch, nastrúhaných jabĺčkach, nápojoch či kaši… O účinkoch škorice sa hovorí väčšinou v pozitívnom zmysle. Aj ona má ale svoju odvrátenú stranu. Škorica v tehotenstve alebo pre malé deti nemusí byť úplne dobrým nápadom. Prečítajte si o jej rizikách.

Pozitívne účinky škorice

Napriek tomu, že škorica je právom považovaná za účinného prírodného bojovníka proti zápalom, arteriosleróze, artritíde, zvýšenému cukru v krvi či cholesterolu a v sychravých dňoch je ideálna aj na posilnenie imunity, má i svoju tienistú stránku. Na pozore by sa mali mať najmä tehotné ženy, ale aj rodičia malých detí.

Škorica v tehotenstve – aké hrozí riziko?

Aj keď môže škorica vyzerať na prvý pohľad nevinne a bezproblémovo, je to v prvom rade korenina. No a je všeobecne známe, že mnohé bylinky i koreniny môžu v tehotenstve vyvolávať problémy. A to od nepatrných až po naozaj závažné. Ich vedľajšie účinky určite netreba brať na ľahkú váhu.

Za nevhodné sa v tejto súvislosti považuje napríklad aj oregano, bazalka, alchemika, hloch, majoránka, klinčeky, čili, muškátový oriešok, ginko a mnohé iné. Škorica v tehotenstve taktiež nie je ideálnym korením a je dobré vyhýbať sa jej. Prečo? V tomto kontexte sa javí ako zásadný problém najmä nadmerná stimulácia maternice. 

Zaujme ťa: Recept na domáce zázvorové cukríky: Na boľavé hrdlo, kašeľ aj pre tehotné

škorica a tehotenstvo

Táto stimulácia môže viesť až k vyvolaniu kontrakcií. Pri nadmernej konzumácii škorice je teda prítomné riziko predčasného pôrodu. Ešte horší efekt v tehotenstve ako samotné konzumovanie škorice je používanie koncentrovaného škoricového oleja, čomu by sa mala tehotná žena vyhnúť oblúkom. To platí aj pre všetky škoricové výživové produkty.

Treba podotknúť, že škorica či klinčeky sa objavujú aj v babských receptoch ohľadom rozbehnutia pôrodu, keď žena prenáša. A to dáva z hľadiska vyššie spomínaných účinkov zmysel. Škorica na vyvolanie pôrodu v závere tehotenstva je podľa diskusií na internete medzi ženami celkom známa. Nemalo by sa však zabúdať na jej vplyv na sťahovanie svalstva a vyvolávanie predčasných kontrakcií ani v prvom a druhom trimestri tehotenstva, keď to nie je žiaduce.

Škorica pre deti ? Len opatrne!

Problémom nemusí byť len škorica v tehotenstve. Taktiež sa neodporúča pridávať škoricu do jedla ani malým deťom do jedného roka. Je to totiž silný alergén. Prejavuje sa napríklad vo forme žihľavky, astmy či bolestí hlavy. Alergia na škoricu však postihuje aj dospelých ľudí, pričom k jej vážnejším prejavom patria dokonca i poruchy srdcového rytmu.

Preto aj neskôr ako po roku veku dieťaťa treba dobre zvážiť množstvo škorice, ktoré mu dáte do jedla. Škorica by mala byť pre deti len občasným dochucovadlom, napríklad na vrch kaše alebo na jabĺčka.

Oplatí sa prečítať: Zisti, aké má čaj rooibos účinky: Lahodný nápoj vhodný aj pre deti či v tehotenstve

 

škorica pre deti

Taktiež treba do celkového denného objemu skonzumovanej škorice zarátať tú, ktorá sa nachádza napríklad v raňajkových cereáliách, sladkostiach či čajoch. No a prečo si treba dávať pozor na skonzumované množstvo škorice?

Kumarín môže spôsobiť problémy nielen tehotným a deťom

V škorici je obsiahnutá aromatická látka s názvom kumarín. Ten sa nachádza v rastlinách najmä ako ochrana proti „nájazdom hmyzu“ a negatívne sa prejavuje aj pri nadmernej konzumácii škorice. Dôsledkom vysokých dávok býva napríklad spavosť, zvýšená citlivosť pokožky, zrýchlenie tepu, tráviace ťažkosti, závraty, ale aj nadmerné zrieďovanie krvi vedúce ku krvácaniu či dokonca poškodenie pečene.

Koľko škorice si dopriať a akú?

Aby sme zodpovedali na otázku, aké množstvo škorice je bezpečné pre dospelého človeka (okrem tehotných žien, ktoré by sa jej v záujme bezpečnosti mali vyhnúť úplne, a to najmä v prípade rizikového tehotenstva), musíme spomenúť i dva druhy škorice, ktoré majú odlišný obsah kumarínu. Na trhu je dostupná predovšetkým škorica zo škoricovníka čínskeho, volá sa aj cassia alebo nepravá škorica. V nej je obsah kumarínu vyšší ako v menej rozšírenej škorici zo škoricovníka cejlónskeho. No radšej zapátrajte, alebo si cejlónsku škoricu objednajte na internete a dajte jej prednosť pred tou čínskou. Je to bezpečnejší výber. Okrem toho, že cejlónska škorica je menej štipľavá a jej chuť je lahodnejšia, obsahuje podstatne menej kumarínu ako škorica čínska. Denné odporúčané maximum pre čínsku škoricu, keď hovoríme o zdravom dospelom človeku, je dva gramy na deň. Zodpovedá to zhruba jednej čajovej lyžičke. 

Neprehliadni: Ako spoznať kontrakcie? Od poslíčkov ich odlíšiš takto

alergia na škoricu

Cejlónskej škorice si však možno dopriať o čosi viac, a to zhruba štyri gramy na deň, čo sú dve čajové lyžičky. Majte na pamäti, že pri deťoch toto prepočítavanie neplatí. A tiež pri konzumácii škorice berte ohľad na svoj zdravotný stav. Senzitívnejší jedinci môžu na kumarín v škorici reagovať negatívne i pri menších množstvách.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.