So stúpajúcimi teplotami vonku siahame čoraz častejšie po osviežujúcich nápojoch. Sú nimi i obľúbené smoothies. Je to navyše skvelá možnosť, ako si počas dňa dopriať viac ovocia  a zeleniny so všetkými zdraviu prospešnými látkami – vlákninou, vitamínmi a minerálmi. Sezónne ovocie a zelenina v podobe smoothie neomrzí, pretože možností ich nakombinovania je naozaj veľa. Aj tu však platia isté zásady, ktoré sa oplatí dodržať. Ako si správne urobiť smoothie nápoj a vyhnúť sa chybám vedúcim k plynatosti či bolestiam brucha a kŕčom? Čítajte ďalej a dozviete sa výborné tipy. 

Keď menej je viac

Problémy si môžeme privodiť vtedy, keď veľmi neuvažujeme nad tým, čo do svojho smoothie prihadzujeme. Aj keď pri výrobe smoothie možno trochu experimentovať a objavovať nové chute, predsa len v jednoduchosti je krása. A čím menej ingrediencií, tým menšia šanca, že sa niečo pokazí. Použitím viacerých druhov zeleniny a ovocia môže dôjsť k prekombinovaniu. No a namiesto lahodného smoothie tak vytvoríte nevábne vyzerajúcu tekutinu s nie príliš dobrou chuťou. A váš žalúdok z neho tiež nebude mať radosť. Práve preto si bohato vystačíte aj s dvoma či troma základnými surovinami.

Ideálne a nie veľmi vhodné kombinácie

Najideálnejšie je začať s prípravou čisto ovocných smoothies. Aby žalúdok neprotestoval, miešajte sladké ovocie s polosladkým alebo polosladké s kyslým. Kombinácia kyslého a sladkého ovocia by sa tráveniu nemusela zapáčiť. 

Neprehliadni: Kedy jesť ovocie počas dňa? Zisti, či sa zbytočne neobmedzuješ

ovocné smoothie

Do ovocného smoothie nie sú ideálne orechy. Tie pasujú skôr do zeleninového, ale len v menšom množstve. V lete je skvelé do smoothie nápojov prihodiť aj kúsky mrazeného ovocia, čo je naozaj osviežujúce.

Mixovanie ovocia a zeleniny do jedného smoothie môže byť problematickejšie. Pre dodanie zeleninovej zložky je najjednoduchšie prihodiť listovú zeleninu. Tá nápoju neuškodí a chuť bude o poznanie zaujímavejšia. Vhodný je listový šalát, mladý špenát, mangold alebo aj kel. 

Pri príprave ovocno-zeleninového smoothie platí pravidlo, že k ovociu možno do nápoja pridať len zeleninu bez obsahu škrobu alebo len s jeho malým množstvom.

K druhej spomínanej skupine sa radí napríklad zeler, uhorka, mrkva, cuketa a repa. Absolútne nevhodné sú však zemiaky, baklažán i špargľa. Kombinovať koreňovú a hľuzovú zeleninu s ovocím väčšinou nie je dobrý nápad. Výnimku tvorí mrkva. 

Pozri tiež: Bylinkový čaj na žalúdok? Rebríček obyčajný pomôže aj pri iných ťažkostiach

zeleninové smoothie

Osvedčenou klasikou je kombinácia jablka, banánu a mrkvy. Výborný je aj banán s hruškou a kelom. Pre dobre chutiace ovocno-zeleninové smoothie sa držte toho, že viac ako 60 % by malo tvoriť ovocie a zvyšok zas zelenina.

Čo ešte prihodiť alebo priliať?

Ideálnou tekutou zložkou v smoothie nápojoch sú rôzne druhy rastlinných mliek, ako je napríklad mandľové či kokosové. Samozrejme, používa sa aj kravské mlieko, tu ale treba pamätať na to, že kombinácia ovocia a mlieka nemá na niektoré citlivejšie žalúdky priaznivý vplyv.

Do zeleninových smoothie nápojov prihoďte pokojne aj pár orieškov či semienok. Tie obohatia nápoj o zdravé tuky. Pri experimentovaní nezabudnite ani na bylinky či koreniny, s ktorými však tiež opatrne. Skúsiť môžete lístky mäty, medovky, ale aj škoricu, kurkumu, prípadne zázvor.

Ideálny čas na smoothie

Aj keď sú smoothie nápoje neodolateľné a možno by ste ich pili aj na litre, pamätajte, že sú v nich ovocie i zelenina mimoriadne koncentrované. Prospešné nutrienty sa nedostávajú do tela postupne ako v prípade, kedy by ste ovocie a zeleninu konzumovali jednotlivo, ale naraz. Preto nadmerným pitím smoothie môžete svoj tráviaci trakt naozaj zaťažiť. 

čo pridať do smoothie

Nedávajte si preto smoothie každý deň a snažte sa neprekročiť denný limit, čo je 3 deci. Najlepším časom na smoothie nápoj je doobedie a obed. Najvhodnejšie sa javí popíjanie smoothie najmä ráno, keď si ho môžete dopriať ako zdravú formu raňajok, pokojne aj so sebou na cestu.

Jedno upozornenie na záver. Pokiaľ vás trápi nafukovanie a problémy so žalúdkom, mali by ste sa smoothie radšej vyhnúť. Mixovaním sa totiž do neho dostáva veľké množstvo vzduchu, ktoré možno pozorovať ako vzduchové bublinky. No a tento nadbytočný vzduch, ktorý vypijete spolu s nápojom, môže spôsobiť nafukovanie a zhoršiť problémy s trávením.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.