Žien, ktoré čakajú dieťatko, sa v mnohom týkajú rôzne obmedzenia. Či už ide o nápoje, jedlo, lieky i výživové doplnky a mnohé iné. Je toho dosť. Tehotenstvo a opaľovanie však nepatrí medzi diskutované témy do takej miery, ako sú napríklad bylinkové čaje v tehotenstve či zlozvyk fajčenia v tehotenstve. Preto si na danú tému posvietime v nasledujúcich riadkoch. Dozviete sa, či je opaľovanie v tehotenstve vhodné a tiež to, aké riziká so sebou prináša.

Opatrnosti v tehotenstve nie je nikdy dosť

Za to, že by sa mala tehotná žena vystavovať slnečnému žiareniu s opatrnosťou, hovoria aj výrazné hormonálne zmeny v jej organizme. V tomto období je totiž oveľa náchylnejšia na tvorenie pigmentových škvŕn na pokožke. Koža je citlivejšia, tenšia. Okrem tvorby pigmentových fľakov (resp. tehotenskej hyperpigmentácie alebo chloazmy) môže na slnko reagovať dokonca aj alergicky. Opaľovanie v tehotenstve a celkovo vystavovanie sa horúcemu počasiu taktiež vo všeobecnosti zhoršuje tehotenskú nevoľnosť, na ktorú trpia mnohé ženy v očakávaní.

Neprehliadni: Overený tip na posilnenie a harmonizáciu pokožky pred aj po tehotenstve

Vysoký faktor v opaľovacom kréme, kvalitné slnečné okuliare či pokrývka hlavy nie je zárukou, že slnenie sa nebude mať na vyvíjajúce sa dieťa a i jeho matku negatívny vplyv.

Na druhej strane to však neznamená, že by mala zostať tehotná žena zabarikádovaná medzi štyrmi stenami. Slnečné lúče sú i prospešné. Nejde len o príjemný pocit z tepla a relaxovanie na ležadle, ktoré mnohé budúce mamičky uvítajú. Vďaka slnku telo syntetizuje vitamín D nevyhnutný pre dobrú imunitu, kosti a samotný vyvíjajúci sa plod. Je tu však prítomných viacero ALE!

tehotenstvo a opaľovanie natieranie sa krémom

Poďte sa detailnejšie pozrieť na to, prečo tehotenstvo a opaľovanie nejdú úplne ruka v ruke a treba sa v tomto citlivom období predsa len obmedziť a so slnením to nepreháňať.

Riziká opaľovania sa v tehotenstve

>  Asi ste už počuli o dôležitosti kyseliny listovej v tehotenstve, a to najmä v jeho začiatku počas prvého až trinásteho týždňa, keď sa tvorí nervový systém dieťatka. Nedostatok kyseliny listovej v tele ženy počas tohto obdobia môže plodu spôsobiť závažné vývojové poruchy, napríklad spina bifida (rázštep chrbtice) či Downov syndróm. No a je dokázané, že nadmerné slnečné žiarenie stojí práve za poklesom tejto významnej kyseliny v organizme. Toto je len jeden z dôvodov, prečo lekári neodporúčajú tehotným ženám „vypekanie sa“ na slnku.

> Rizikové je i samotné prehrievanie organizmu počas opaľovania sa. To môže rovnako viesť k poškodeniu nervového systému plodu a telesnému poškodeniu. Preto napríklad nie sú pre tehotné vhodné ani sauny. Práve naopak. Tehotným ženám sa počas sparných letných dní odporúča ovlažovanie, primerané schladzovanie. 

Vybrali sme: Zisti, aké má čaj rooibos účinky: Lahodný nápoj vhodný aj pre deti či v tehotenstve

opaľovanie v tehotenstve

A tak, ako sa radí i zvyšku populácie, určite by sa mali i tehotné vyhýbať silnému slnečnému žiareniu medzi jedenástou a treťou hodinou. 

> Mimoriadne škodlivá pre matku i jej nenarodené dieťa je dehydratácia. Riziko dehydratácie je vyššie pri pobyte na slnku. Ide vlastne ruka v ruke s prehriatím organizmu, na ktoré je telo náchylnejšie práve pri nedostatočnom príjme tekutín. Tehotná žena sa okrem toho viac potí a aj rýchlejšie dýcha, takže na to naozaj pozor. Inak by mohlo dôjsť k fatálnemu zníženiu dodávok kyslíka k plodu. Na pravidelné a dobré hydratovanie organizmu však treba myslieť stále. Teda aj v čase, keď je žena v tieni.

> Je nutné pripomenúť, že počas tehotenstva nie je vhodné ani opaľovanie sa v soláriách a rovnako ani používanie samoopaľovacích prostriedkov. V tom druhom spomínanom prípade je problematickou látka, ktorú obsahuje tento typ kozmetiky. Ide o dihydroxyacetón (DHA), ktorý preniká cez pokožku. Je to sporná látka spájaná s negatívnym vplyvom na organizmus, čo je lepšie v druhom stave radšej neriskovať.

opaľovanie počas tehotenstva riziká pre bábätko

Tehotenstvo v lete má svoje špecifiká. Pokiaľ momentálne ste v druhom stave a máte vo zvyku dlhé opaľovanie, mali by ste ho v záujme zdravia, a to ako svojho, tak i dieťatka, zásadne skrátiť. Na druhej strane však nezabudnite, že toto teplé obdobie vám ponúka dostatok čerstvého ovocia a zeleniny. To určite využite a doprajte si dôležité vitamíny a minerály naplno v pestrom a vyváženom jedálničku.

Foto: Freepik

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.