Kto by odolal čerstvému a šťavnatému hrášku? Zelené guľovité semená čerstvo vylúpnuté zo strukov ukrývajú v sebe okrem skvelej chuti aj poklad pre zdravie a krásu. Je tu jeho hlavná sezóna, takže sa poďte pozrieť, prečo by ste si ho mali bez výčitiek dopriať nielen v pokrmoch, ako je napríklad hrášková polievka či hráškové rizoto, ale aj samostatne. Prečo jesť zelený hrášok? Čo vlastne obsahuje? Aké vitamíny, minerály a iné hodnotné zložky z neho robia zdravú a na organizmus blahodarne pôsobiacu potravinu? O mnohých pozitívnych účinkoch zeleného hrášku sa dozviete práve teraz.

V prvom rade si však pripomeňme, že ide v zásade o hrach siaty, jednoročnú popínavú rastlinu z čeľade bôbovitých. Jej plodmi sú struky. No a v strukoch nachádzame semená, ktoré nazývame hráškom.

Hrášok a jeho pôvod

Zelený hrášok zo strukov je teda nedozreté semeno hrachu siateho, ktoré zvykneme označovať za zeleninu, hoci botanicky ide o ovocie. No a hrachom sa nazýva vyzreté semeno, ktoré poznáme v sušenej podobe. Patrí medzi naše najznámejšie strukoviny. Vedeli ste však, že je pôvodom z Orientu?

Cenné zloženie hrášku

Pre telo je hrach prospešný v zelenej aj sušenej forme. Najchutnejší je však zaiste ten čerstvý. Čerstvý zelený hrášok z vlastnej záhradky je zaiste top, no skvelý nájdete aj na trhu, prípadne môžete zvážiť, že samozber jahôd spojíte aj so samozberom hrášku, príjemnými a užitočnými aktivitami, ktoré sa bežne realizujú v mnohých lokalitách na Slovensku.

A prečo dať prednosť zelenému hrášku pred tým sušeným? Za pováženie rozhodne stojí to, že sušený hrach obsahuje až trojnásobný počet kalórií v porovnaní so zeleným hráškom. 

Tiež ťa zaujme: Ako si správne urobiť smoothie nápoj: Vyhni sa týmto chybám

hrach

Pri sušenom hrachu vrastá nielen energetická hodnota, ale mení sa aj pomer minerálov a vitamínov. Zelený čerstvý hrášok má viac vitamínov, ale menej minerálnych látok a naopak.

Čo obsahuje hrášok? Z vitamínov sú v popredí najmä vitamíny skupiny B (kyselina listová, vitamín B1, B2 a B5), ale prítomný je i vitamín A, C, E, D aj K. Hodnotný je aj obsah vlákniny a z minerálov ide najmä o draslík, fosfor, horčík, vápnik, meď, železo či zinok. V neposlednom rade treba zdôrazniť, že hrášok patrí medzi najlepšie zdroje rastlinných bielkovín.

Účinky zeleného hrášku na zdravie a krásu

> Zelený hrášok je vynikajúcim pomocníkom pri regulácii hladiny cukru v krvi. A to vďaka nízkemu glykemickému indexu aj obsiahnutej vláknine, ktorá spomaľuje rýchlosť absorpcie sacharidov.

> Pomáha pri prevencii osteoporózy, a to najmä kvôli obsiahnutému vitamínu D. Ten prispieva k mineralizácii a regenerácii kostí, no zároveň pozitívne pôsobí aj mix ostatných už spomínaných minerálov.

Inšpiruj sa: Malinové listy: Ich zber sa oplatí! Pozri sa na tie účinky

hrášok

> Konzumáciu hrášku tiež možno zaradiť medzi preventívne kroky pred kardiovaskulárnymi chorobami. Na jednej strane sú v zelených guličkách antioxidačné a protizápalové látky podporujúce vitálnosť srdcovo-cievneho systému a na druhej strane sa zas možno spoľahnúť aj na pozitívne účinky vlákniny a komplexu minerálov i vitamínov. Tie spolu udržiavajú hodnoty krvného tlaku aj cholesterolu v norme. A okrem iného vitamíny skupiny B zohrávajú dôležitú rolu pri tvorbe červených krviniek.

> Vláknina v hrášku človeka účinne zasýti a zároveň pôsobí proti zápche. Pozor však, zvýšený príjem týchto zelených semien môže spôsobiť nafukovanie. 

> Zelený hrášok pôsobí na organizmus regeneračne a antioxidačne. No a práve jeho antioxidačný vplyv je blahodarný nielen pre vnútorné orgány ako ochrana pred negatívnymi voľnými radikálmi, ale aj pre pokožku. Tú tiež chráni pred predčasným starnutím.

Neprehliadni: Recepty zo žihľavy: Vyrob si žihľavový sirup, med, tinktúru, ocot či tonikum

hrášok účinky

> Vysoký obsah vitamínov skupiny B, ale aj proteínov v kombinácii s nukleovými kyselinami a tiež prítomnosť horčíka má aj ďalší významný dopad. Priaznivo vplýva na nervovú sústavu. Výsledkom je lepšia psychická odolnosť a vyrovnanejšia nálada.

Okrem upokojenia a harmonizácie psychiky konzumáciou hrášku podporujete aj svoju mentálnu aktivitu. Len tak na okraj, povzbudenie mozgu dosiahnete okrem hrášku aj vďaka potravinám, ako je kokos, čučoriedky či kurkuma. Prípadne môžete siahnuť po účinnom výživovom doplnku.

> Zinok v hrášku spolu s vitamínom E zvyšujú pružnosť pokožky a zabezpečujú tiež pevnosť vlasov a nechtov.

Foto: redakcia krasaastyl.sk

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.