Kto by odolal čerstvému a šťavnatému hrášku? Zelené guľovité semená čerstvo vylúpnuté zo strukov ukrývajú v sebe okrem skvelej chuti aj poklad pre zdravie a krásu. Je tu jeho hlavná sezóna, takže sa poďte pozrieť, prečo by ste si ho mali bez výčitiek dopriať nielen v pokrmoch, ako je napríklad hrášková polievka či hráškové rizoto, ale aj samostatne. Prečo jesť zelený hrášok? Čo vlastne obsahuje? O jeho mnohých pozitívnych účinkoch sa dozviete práve teraz.

V prvom rade si však pripomeňme, že ide v zásade o hrach siaty, jednoročnú popínavú rastlinu z čeľade bôbovitých. Jej plodmi sú struky. No a v strukoch nachádzame semená, ktoré nazývame hráškom.

Hrášok a jeho pôvod

Zelený hrášok zo strukov je teda nedozreté semeno hrachu siateho, ktoré zvykneme označovať za zeleninu, hoci botanicky ide o ovocie. No a hrachom sa nazýva vyzreté semeno, ktoré poznáme v sušenej podobe. Patrí medzi naše najznámejšie strukoviny. Vedeli ste však, že je pôvodom z Orientu?

Cenné zloženie hrášku

Pre telo je hrach prospešný v zelenej aj sušenej forme. Najchutnejší je však zaiste ten čerstvý. Za pováženie rozhodne stojí i to, že sušený hrach obsahuje až trojnásobný počet kalórií v porovnaní so zeleným hráškom. 

Tiež ťa zaujme: Ako si správne urobiť smoothie nápoj: Vyhni sa týmto chybám

hrach

Pri sušenom hrachu vrastá nielen energetická hodnota, ale mení sa aj pomer minerálov a vitamínov. Zelený čerstvý hrášok má viac vitamínov, ale menej minerálnych látok a naopak.

Čo obsahuje hrášok? Z vitamínov sú v popredí najmä vitamíny skupiny B (kyselina listová, vitamín B1, B2 a B5), ale prítomný je i vitamín A, C, E, D aj K. Hodnotný je aj obsah vlákniny a z minerálov ide najmä o draslík, fosfor, horčík, vápnik, meď, železo či zinok. V neposlednom rade treba zdôrazniť, že hrášok patrí medzi najlepšie zdroje rastlinných bielkovín.

Účinky zeleného hrášku na zdravie a krásu

> Zelený hrášok je vynikajúcim pomocníkom pri regulácii hladiny cukru v krvi. A to vďaka nízkemu glykemickému indexu aj obsiahnutej vláknine, ktorá spomaľuje rýchlosť absorpcie sacharidov.

Inšpiruj sa: Malinové listy: Ich zber sa oplatí! Pozri sa na tie účinky

hrášok
> Konzumáciu hrášku tiež možno zaradiť medzi preventívne kroky pred kardiovaskulárnymi chorobami. Na jednej strane sú v zelených guličkách antioxidačné a protizápalové látky podporujúce vitálnosť srdcovo-cievneho systému a na druhej strane sa zas možno spoľahnúť aj na pozitívne účinky vlákniny a komplexu minerálov i vitamínov. Tie spolu udržiavajú hodnoty krvného tlaku aj cholesterolu v norme. A okrem iného vitamíny skupiny B zohrávajú dôležitú rolu pri tvorbe červených krviniek.

> Pomáha pri prevencii osteoporózy, a to najmä kvôli obsiahnutému vitamínu D. Ten prispieva k mineralizácii a regenerácii kostí, no zároveň pozitívne pôsobí aj mix ostatných už spomínaných minerálov.

> Vláknina v hrášku človeka účinne zasýti a zároveň pôsobí proti zápche. Pozor však, zvýšený príjem týchto zelených semien môže spôsobiť nafukovanie.

> Vysoký obsah vitamínov skupiny B, ale aj proteínov v kombinácii s nukleovými kyselinami a i prítomnosť horčíka priaznivo vplýva na nervovú sústavu. Okrem upokojenia a harmonizácie psychiky podporujete konzumáciou hrášku aj svoju mentálnu aktivitu.

hrášok účinky

> Zelený hrášok pôsobí na organizmus regeneračne a antioxidačne. No a práve jeho antioxidačný vplyv je blahodarný nielen pre vnútorné orgány ako ochrana pred negatívnymi voľnými radikálmi, ale aj pre pokožku. Tú tiež chráni pred predčasným starnutím.

Neprehliadni: Recepty zo žihľavy: Vyrob si žihľavový sirup, med, tinktúru, ocot či tonikum

> Zinok v hrášku spolu s vitamínom E zvyšujú pružnosť pokožky a zabezpečujú tiež pevnosť vlasov a nechtov.

Foto: redakcia krasaastyl.sk

Pin It on Pinterest

Zdieľajte, ak sa vám u nás páči.

Pripravujeme pre vás ďalšie zaujímavé články.